Laura Balanean – Agramix

Laura Balanean – Agramix

1.Spune-ne ceva despre tine:

Ma numesc Laura Balanean, am 30 de ani, sunt din Baia Mare, ca si specializare am terminat limbi moderne aplicate la Cluj. Imi place sa experimentez diverse bucatarii, diverse preparate culinare si sa calatoresc.

2.Ideea de la care a pornit business-ul :

Dupa ce am terminat facultatea m-am angajat la diferite firme, in care puteam sa-mi pun in practica cunostintele invatate de limba engleza si franceza. Am intrat intr-un Call Center, intr-o firma specializata pe importuri si pana sa ma casatoresc nu am avut niciodata dorinta asta in mine ca sa devin antreprenor, sa-mi deschid personal o firma, dar sotul meu fiind pasionat de asa ceva, familia lui avand sau incercand inca de tineri diferite business-uri,cumva asa a vazut si el modul de viata, de a fi antreprenor si cumva a sadit in mine ideea asta, ca sa ne deschidem noi o afacere. Am lucrat un an de zile in domeniul in care avem momentan si firma noastra  dar nu m-au multumit conditiile de angajare sau salarul si sotul meu a insitat sa ne deschidem atunci o afacere.

3.Ce a gresit business-ul sau voi ?

Cred ca cel mai mare regret e faptul ca nu am apelat la cineva care sa ne ajute, in sensul de a ne ajuta cu actele,  sa ne ajute cu tinerea contabilitatii, a tuturor reglementarilor posibile, pentru ca pe parcursul anilor am observat ca acele lucruri pe care le facem tot noi, cei care au avut o vizune despre afacere, cumva ne secatuiau de putere de energie si nu ne concentram pe dezvoltarea afacerii, ci mai mult pe toate lucrurile care trebuiau facute in firma. Si daca ar fi sa iau din nou lucrurile de la inceput, chiar daca ar fi sa platesc salariile sau chiar daca ar fi sa ne coste mai mult, as apela la cineva care sa ne ajute in privinta asta.

4.Etapa cea mai grea inainte si dupa infiintarea afacerii.

Etapa cea mai grea inainte de a deschide afacerea a fost efectiv decizia de a o deschide pentru ca ne-am confruntat cu temerile :  daca vom esua ? daca vom da in faliment ? daca nu va merge ? Si cred ca a durat o vreme pana ce ne-am hotarat sa incepem. Dupa ce am deschis cred ca cea mai grea etapa a fost faptul ca nu stiam efectiv cum trebuie sa tinem contabilitatea firmei, ce acte trebuie, ce avize trebuie si chestiile astea, traind si in Romania, sunt foarte incurcate si dificile.

5.Ce etapa a durat cel mai mult ?

Cred ca cel mai mult a durat sa ne gasim un spatiu. Prima data ne-am desfasurat activitatea in curtea parintiilor lui Tudor, iar apoi am cautat un spatiu pentru ca nu mai puteam ramane acolo si cel mai greu a fost sa cautam locul acela unde sa avem sediul nostru.

6.Sfaturi pentru viitori antreprenori.

Deci cel mai important sfat pe care pot sa il dau este ca angajarea unui om, care sa faca lucrurile care ti-ar usura tie munca, nu inseamna pierdere de bani, ci inseamna un castig foarte mare, deci o investitie foarte mare si din punct de vedere psihic si emotional. Un angajat care sa faca lucrurile care nu tin de tine ca antreprenor sau cumva care-ti usureaza munca nu inseamna neaparat pierdere de bani, ca stiu ca la asta se gandeste toata lumea, ca nu vor prea multi angajati ca au de platit salariu. Dar e o conceptie gresita.

7.Cat a durat ca sa ajungeti la nivelul la care va gasiti astazi ?

Noi avem firma din 2014. Deci, cam 5 ani. Dar vreau sa zic ca dezvoltarea afacerii a venit in ultimii doi ani, pentru ca am inceput sa ne marim gama de utilaje si ne-am diversificat foarte mult si atunci am observat ca si clienti avem mult mai multi decat atunci cand aduceam doar un tip de produse.

8.A fost un moment in care ati vrut sa renuntati ?

Cred ca doua momente foarte, foarte grele au fost cand nu mergeau vanzarile si aveam de platit la stat darile si salariile la angajati. I-as sfatui pe ceilalti sa-si faca un fond de rezerva, noi n-am stiut chestia asta si tot ce castigam reinvesteam, dar ar fi bine sa aiba si un fond de rezerva pentru situatii de genul, pentru ca nu stii niciodata cum merg vanzarile.

9.Care a fost reactia celor din jur la ideea de business ?

Parintii nostri ne-au sustinut foarte mult si tatal lui Tudor mai ales ne-a ajutat foarte mult in acesti ani. Eu zic ca lumea te admira daca vrei tu sa faci un business mai ales fiind tanar si nu am intampinat oprelisti din partea parintiilor sau a familiei. Si cu ideea de business au fost de acord, pentru ca agricultura tot timpul va fi si omul tot timpul va cultiva si nu a fost o idee rea, despre care sa zic ca nu va merge.

10.Ati apelat la firme de consultanta sau totul a fost pe cont propriu ?

Totul pe cont propriu. Ne era bine daca apelam, pentru ca erau persoane care stiau bine ce trebuie facut si cred ca mergeau mult mai repede lucrurile si fara asa de mult stres.

11.Tips and Tricks ? (pentru inceput)

Daca nu aveti inclinatii spre contabilitate, daca nu va place chestia asta, ar fi bine sa va angajati direct un contabil al firmei, decat sa faceti voi actele si apoi sa le duceti la contabila. Solicita asa de multa concentrare si mai ales daca ai multe facturi de facut, intrari spre exemplu si multe altele. Intr-o firma sunt foarte multe acte ce trebuie luate in considerare. Totul trebuie monitorizat. Candi iti vine marfa spre exemplu. Toate trebuie facute si sunt asa de multe chestii de facut si nu sunt logice, dar asa e sistemul. Asta ar fi sfatul meu numarul unu, in loc sa le duceti la o persoana care e PFA sa va angajati voi direct un contabil, pentru ca va usureaza foarte mult munca. Mai ales ca el o sa fie cel la care trec toate facturile, el stie cum sa faca dupa aia bilanturile.

12.Cum ati ales numele ?

Ne-am gandit la un nume care e scurt si care poate fi retinut usor, deci nu am vrut sa ne numim firma S.C. Laura si Tudor Balanean. Ne trebuia un nume scurt. Initial am vrut agromix, dar nu era disponibil si atunci ne-am gandit la agramix de la agrar si mix, ca un fel de mai multe tipuri de utilaje.

13.E ceva ce ati fi facut diferit ?

Da, as fi trecut pe program de gestiune a tuturor lucrurilor si a stocului digital si de facturare. Noi la inceput, vreo 2-3 ani de zile, am mers pe facturi de mana si clientul astepta mai mult pana ii faceam factura si trebuia sa calculez manual pretul, cu TVA si fara TVA si am zis ca e o solutie mult mai valabila sa ne luam un program de gestiune si de facturare.

14.Ce v-ati fi dorit sa fi stiut inainte de a incepe ?

Cred ca si eu si Tudor am fi avut nevoie de un curs de antreprenoriat. Eu l-am facut, dar numai dupa vreo 3 ani dupa ce am deschis afacerea si nu pot sa zic ca a fost cel mai eficient, dar mi-as fi dorit  sa stim mult mai multe lucruri despre managementul firmei, marketing, cum sa te vinzi, despre cum sa te comporti cu angajatii, cum sa te comporti cu clientii, la reclamatiile lor. Deci oricum sunt multe de luat in calcul. Practic, daca nu inveti tu singur, nu ti le zice nimeni. In scoala din pacate, nu se prea fac chestiile astea.

15.Gasirea resurselor umane. Cu cine v-ati aliat, ce valori cautati in oameni ?

Nu am avut cei mai buni angajati inca de la inceput si cred ca si asta a fost un lucru care nu ne-a ajutat sa avansam prea mult in primii ani. Ideea e ca, Tudor s-a dezvoltat foarte mult pe partea asta a angajatilor. El mai ales tine relatia asta cu ei, majoritatea fiind barbati. Imi place ca pune valoare pe angajatii pe care ii avem, ca sunt cei mai buni pe care i-am avut pana acuma, si imi tot spune ca trebuie sa se simta apreciati, ca asa vor lucra mai bine si nici nu vor dori sa plece in alta parte.

Ca si valori : sa fie harnici, sa fie constienti ca trebuie sa construim impreuna firma si noi ca si angajatori si ei ca si angajati si sa nu fie principiul ala ca, atunci cand e seful la lucru tu lucrezi si cand nu, tu iti faci treburile tale sau lucrezi mai incet. Ci chestia asta o cautam cel mai mult la noii angajati, sa simta ca trag cu noi, ca sunt parte a afacerii.  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *