Comunicarea în organizație

Comunicarea în organizație

Arta comunicării

Ai ajuns, în sfârșit, o persoană prezentabilă, ce are angajați, putere, cuvânt, dar nu ești sigur că știi cum să prezinți acest cuvânt? Ai impresia că angajații nu au încredere în tine, că nici tu nu mai știi ce înseamnă încredere? 

Poate ai auzit de multe ori că arta comunicării nu se învață, că ești născut să poți vorbi sau să poți asculta, să cunoști persuasiunea și ce înseamnă o comunicare calitativă, dar mereu ți se pare că nu ești suficient de convingător sau că nu ai utilizat intonația potrivită. E posibil acest lucru, dar și mai posibil e să ieși din zona de confort și să înțelegi că se poate, doar tu poți schimba calitatea discursului tău, iar aici te voi ajuta să înțelegi cum. 

În primul rând, trebuie să înțelegem ce înseamnă o organizație. E un grup de oameni care lucrează împreună pentru atingerea unui țel. Știai asta, nu? Dar deseori se întâmplă că liderul are mai mare nevoie de prosperare decât angajații. Astfel aici intervii tu, lider adevărat, și ții un discurs ce ajunge la inima tuturor, ca la sfârșit fiecare membru al echipei să gândească ”De ce nu mi-am dat seama mai înainte cât de importantă e munca mea?”. 

Angajatul e asemenea un copil care are nevoie de aprobarea ta, vrea să știe că îl poți ajuta, dar și că ai încredere în faptul că o va face bine, de aceea prima regulă în dezvoltarea comunicării în organizație e ”Provoacă-l pe DA! Evită-l pe NU!”. Clar că nu trebuie făcut abuz cu tehnica răspunsurilor pozitive, dar atunci când vrei să obții un Da legat de muncă, cel mai important e să folosești corect întrebările retorice de genul ”nu-i așa?”. 

”Nu-i așa că vei termina proiectul mai devreme de data limită?”

”Nu-i așa că îl poți ajuta pe X să se aranjeze la locul de muncă?”

Utilizând această tehnică, angajatul se va simți incomod să te refuze și, de cele mai multe ori, va crede că a fost ideea lui să termine mai repede sau să-și ajute un nou coleg. De asemenea, ar trebui să știi că fiecare Da pronunțat ajută la crearea unei stări pozitive și crește inconștient dorința de a avansa în muncă, de aceea nu trebui să crezi că îți manipulezi angajații, doar privește din altă perspectivă, îi ajuți să devină mai buni. 

photo-of-woman-holding-camera-3758034

Empatia ajută direct la dezvoltarea comunicării în organizație, fiindcă atunci când ai un stil prietenos, înțelegător și echilibrat, persoana cu care vorbești va fi mai predispusă la colaborarea cu tine. Personalitatea directorului modelează atitudinea membrilor echipei față de întreaga echipă, astfel încearcă să fii cât mai deschis cu ei, dacă vrei să eviți orice fel de neînțelegeri. 

Cu siguranță ai observat că tăcerea poate fi tensionată, poate crea o discrepanță în cadrul conversației și nu ajută deloc în luarea deciziilor, dar probabil a fost din cauza unei tăceri incorecte. Da, și să taci este o artă! 

Înțelege că tăcerea este esențială atunci când vrei să te faci înțeles. Ia o pauză de câteva secunde înainte și după o noutate bombă pentru angajați și păstrează contactul vizual, așa vor ști că sunt urmăriți și se vor simți obligați să gândească asupra lucrului pe care îl aduci la cunoștință. Nu degeaba se spune că teama de tăcere este, de fapt, teama de gândurile celuilalt, de aceea trebuie să-ți creezi deprinderea de a tăcea în momentul potrivit, pentru ca echipa ta să poată procesa fiecare idee, dar să nu dai impresia că nu ai încredere în ceea ce ai spus anterior. 

Cum am menționat mai sus, expresia facială și contactul vizual sunt elemente importante atunci când încerci să transmiți o idee oamenilor cu care creezi o echipă. Comunicarea unui lider va fi mereu mediată de cei ce îl ascultă, mereu vor apărea nemulțumiri și obiecții. Tu învață să te faci înțeles de echipă în așa fel, încât să creadă că aveți idei asemănătoare, nu că tocmai ai încercat să-i manipulezi cu o mișcare a mâinii sau cu o clipire în plus. 

Găsește-ți o replică prin care să te faci remarcabil, replica care îți va normaliza tonul, va intensifica claritatea și va elimina orice urmă de îndoială. Această replică trebuie să fie a ta, trebuie să te definească, ca atunci când angajații te vor cita, să se gândească îndată la ea, nu la orice vorbă pipărată pe care ai spus-o printre dinți când erai condus de emoții negative. 

Vorbește liber, arată-i echipei că ești deschis și că nu te lași intimidat, iar acest sfat se potrivește fiecărui membru, amintește-le cât mai des asta. Spune-le colegilor că ai încredere în ei și că merită să vorbească, pentru tu îi vei asculta. 

Comunicarea în organizație nu ține doar de o parte, e formată din mai multe extreme, dar, oricum tu ești persoana care trebuie să creeze mediul potrivit pentru fiecare angajat, fără strigăte și stres, fără manipulare și amenințări, fiecare e liber să fie ascultat. 

Bibliografie:

Pot găsi un rând dintr-o carte sau un vers dintr-un cântec pentru fiecare situație în care ajung. Încă sunt în căutarea sensului vieții și încerc să fac ceva, pentru a lăsa o urmă considerabilă pe pământ; oamenii au nevoie de ajutor, iar eu sunt aici pentru a ajuta. «Prin greutăți spre stele», cu motivație și echilibru, ajung la astre. Ne vedem acolo!

Svetlana Mereuța

copywriter,
asistent manager

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *