Criterii moderne de recrutare – tipul de personalitate

Criterii moderne de recrutare – tipul de personalitate

Este tipul de personalitate chiar așa de important?

Un număr, 4 cifre: 2020. Credeai că vei ajunge așa departe?! Inovația e mai accelerată ca niciodată. Ar suna clișeic să afirm și eu că trăim în secolul vitezei, însă chiar așa este! Piața se schimbă de la o oră la alta, poți avea așteptări însă niciodată nu poți presupune cu exactitate noile tendințe. O afacere de succes nu mai înseamnă doar un produs sau un serviciu calitativ, bine promovat. O afacere care dorește să înregistreze numai creșteri în cota de piață necesită un ansamblu de mai mulți factori precum: adaptarea produselor în funcție de nevoile consumatorului, customer service, implicare în societate, prezență constantă în diferite cercuri antreprenoriale (și nu numai), menținerea legăturii cu clienții și interacționarea cu aceștia, angajați cu inteligență emoțională, șamd.

Da, da! Ai auzit bine, contează și personalitatea angajatului. Nu mai este îndeajuns să găsești angajați potenți pentru postul pe care îl oferi, cu ani de studii în spate și niște experiență construită cu trudă. Desigur, cele două criterii enumerate stau, de obicei, la baza deciziei tale și este complet normal. Însă haide, putem să admitem că dacă oferi un mediu plăcut de muncă o să ai mai mulți aplicanți pe postul oferit. În astfel de cazuri, vei ajunge în situații precum următoarea:

Andrei – 30 ani, specialist în Relații Publice, și-a elaborat lucrarările de licență și disertație în acest domeniu și mai are, pe deasupra, încă 5 ani de experiență pe un post similar într-o multinațională.

Maria – 33 ani, implicată activ în ONG-uri încă de la începutul studenției (în special în departamentele de PR), a terminat licența în științe economice și, la fel ca Andrei, și-a elaborat disertația în Relații Publice. Desigur că și ea are experiență în domeniu, după cum ți-au fost așteptările.

No’, amu’ pe cine alegi?!

Pe Andrei căci are experiență în companii atât de mari și crezi că ar aduce mai multă valoare strategiei de dezvoltare sau pe Maria, căci are așa multă experiență în spate și a interacționat cu echipe așa diverse? Ți-e teamă că ai lua o decizie pripită? Ei bine, lasă-mă să-ți amintesc, într-o echipă contează tare mult personalitatea membrilor și inteligența emoționala.

Crezi în zodiac? Nici eu (cel puțin nu tare, haha)! Ce-ai zice dacă ți-aș arăta un “horoscop” al psihologiei? Un test după care ți-ai putea da seama ce tip de personalitate are un individ, iar în funcție de tipul personalității vei putea afla cum s-ar comporta în diferite contexte de grup?! Un test după care ai afla cum abordează situațiile de conflict, cât de natural se exteriorizează, dacă lucrează mai bine individual sau în echipă?!

Da, există așa ceva. Super cool, stiu! Sincer, există vreo cinci teste recomandate pentru acest subiect, însă în acest articol ți-l voi prezenta pe cel aplicat de mine în cadrul recrutărilor dar și în viața socială (vorba aia, dacă tot aflăm trick-uri mișto haide să le exploatăm la maxim).

Myers-Briggs Type Indicator (MTBI) - scurt istoric

Indicatorul de personalitate Myers-Briggs a fost dezvoltat de trei persoane. În primă fază, Katharine Cook Briggs împreună cu fiica ei, Isabel Briggs Myers, au studiat tipurile de personalități observând persoanele din jurul lor, dar și aprofundând diferite cercetări. Mai apoi, teoriile au fost preluate de Carl Jung, un psihiatru elvețian, care a speculat că oamenii experimentează patru funcții principale: senzația, intuiția, simțul și gândirea iar una dintre aceste patru funcții este predominantă pentru un individ în majoritatea timpului. După definitivarea cercetării, s-au conturat cele patru categorii (din care, un individ are predominant doar un element din două):

  • introvert / extravert (I – introversion, E – extraversion)
  • perceptiv / intuitiv (S – sensing, N – intuition)
  • gandire / simț (T – thinking, F – feeling)
  • judecată / înțelegere (J – judging, P – perception)

Combinând cele patru categorii, vor rezulta 16 tipuri de personalitate (de unde și denumirea populară a testului „16 personalities”): ISTJ, ISTP, INTJ, INTP, ISFJ, ISFP, INFJ, INFP, ESTJ, ESTP, ESFJ, ESFP, ENTJ, ENTP, ENFJ, ENFP. Da, la prima vedere pare mare scofală, dar te asigur că nu este! În caz că dorești să afli și tu cu ce personalitate te identifici și să vezi ce presupune aceasta, recomand testul de pe 16personalities.com .

Tipurile de personalitate

Menționez că acest test se aplică bine pe departamentele în care este nevoie de muncă în echipă. Testul îți poate arăta cum interacționează un individ într-o echipă, însă nu este aplicabil și pentru posturile care oferă un grad mai mare de independență în activitatea profesională zilnică.

  • Extrovert vs introvert – cum interacționează cu ceilalți

Chiar dacă în ultimul timp introverții au început să găsească modalități mai confortabile de a se integra în grupuri, unele posturi chiar nu sunt potrivite pentru ei. Spre exemplu, operator call center. Să fie nevoiți să interacționeze zilnic cu o mulțime de străini, să fie deschiși, să fie sociabili poate fi uneori stresant pentru un introvert. În schimb, acest lucru nu înseamnă neapărat că nu pot lucra în contexte sociale care includ și alți indivizi. Într-o echipă de câteva persoane pe care ajung să le cunoască și să se acomodeze cu prezența lor pot ajunge, de cele mai multe ori, să se remarce prin seriozitatea cu care își tratează task-urile și prin calitatea cu care construiesc materialele.

De cealaltă parte de află extroverții, care știu cum să se facă plăcuți mai ușor și pentru care interacționarea cu diferite persoane zilnic nu presupune un stres. Sigur că ei sunt cei mai vânați, însă ambele tipuri de caracter au plusurile și minusurile lor.

  • Perceptiv vs intuitiv – cum accesează informația

Tipul perceptiv presupune, cumva, concentrarea pe imaginea de ansamblu. În paralel, o persoană intuitivă se va concentra pe analizarea și identificarea unui înțeles mai profund al aparențelor. A fi perceptiv nu înseamnă a fi superficial, ci a te axa pe o privire în scară mai largă, pe o atenție asupra aparențelor fără a simți nevoia de a intra în detalii.

  • Gândire vs simț – cum ia decizii

După cum ai ghicit și din denumiri, există două tipuri de persoane: cele care iau decizii numai după ce analizează toate aspectele avute în considerație și, de cealaltă parte, persoanele care iau decizii bazate pe simțuri.

  • Judecată vs înțelegere – cum se orientează către lumea exterioară

Dacă personalitatea mea se bazează pe judecată înseamnă că tind să planific totul în detaliu, având structuri foarte clare. Aceasta poate fi o caracteristică pozitivă însă poate prezenta și o oarecare incapacitate de adaptare la situații neprevăzute. În schimb, dacă întelegerea este cea care mă caracterizează atunci prefer un stil de viață mai flexibil, mă simt confortabil să iau decizii pe moment și prefer să „go with the flow” fără să acord prea mare importanță planificării în prealabil.

După cum ați observat, toate caracteristicile prezintă atât atuuri, cât și defecte. Acest lucru scoate în evidență faptul că fiecare tip de personalitate poate fi complet potrivit pentru un job, dar în același timp complet nepotrivit pentru alt job. Documentați-vă despre tipurile de personalitate potrivite pentru afacerea voastră pentru a avea rezultate cât mai bune.

Dezavantaje posibile

Chiar dacă întrebările sunt formulate exemplar, candidații pot tinde să manipuleze răspunsurile pentru a rezulta tipul de personalitate dorit de angajator. Studiile pe tema asta arată ca majoritatea răspund sincer la întrebări, însă pot exista și cazuri particulare. Pentru a elimina acest posibil impediment, ai grijă să nu te întinzi cu detaliile legate de personalitatea perfectă la care te aștepți pentru acest post sau pe care o cauți. Lasă loc de interpretare și menționează că este foarte important ca posibilul viitor angajat să răspundă cât mai sincer la întrebările din cadrul testului.

Un alt obstacol în obținerea rezultatului potrivit personalității poate fi și conștientizarea propriilor gânduri. Personal, tind să parcurg acest test o dată la fiecare patru, cinci luni. L-am parcurs de cinci ori până acum. De patru ori am avut același rezultat, însă o singură dată am avut un rezultat diferit. După ce am analizat situația, mi-am dat seama că nu am fost foarte sincer cu mine în răspunsurile alese și că ar trebui să repet testul chiar dacă unele răspunsuri poate nu sunt pe placul meu sau nu sunt în concordanță cu imaginea pe care o aveam despre mine. De atunci, de fiecare dată când verific dacă există vreo schimbare în ceea ce privește personalitatea mea, încerc să răspund brutal de sincer și am același rezultat constant (cu care mă și identific, de altfel).

Prin acest articol am dorit să îți prezint conceptul testului dar și al ideii de personalitate ca și criteriu de recrutare. Dacă dorești să afli mai multe despre tipurile de personalitate pentru afacerea ta, ți-am pus la dispoziție câteva surse utile în secția de bibliografie. De asemenea, pentru ajutor și sfaturi poți să ne scrii oricând în cadrul formularului de contact și vom lua legătura cu tine într-un interval de timp cât mai scurt.

În caz că ești curios, tipul meu de personalitate este ENFJ :).

Bibliografie:

https://www.16personalities.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_Type_Indicator
https://www.talentinsights.com/blog/using-myers-briggs-in-hiring-decisions/

Consider că mă caracterizează spiritul de inițiativă și dorința de contribuție în dezvoltarea societății. Iubesc fotografia pe film, fotografia digitala, mirosul dimineților de toamnă, animalele, natura și tot ce ține de echilibrul om – mediu înconjurător. Probabil cel mai mare defect al meu este faptul că mereu pretind la scopuri care par a fi peste puterile mele iar, odată ce le ating, aspirațiile mele devin tot mai mari.

Sebastian Popescu

MANAGER,
COORDONATOR PR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *