Andrei Bors – Frescobar

Andrei Bors – Frescobar

Pentru cei care nu au auzit inca de Frescobar, descrierea „Sucuri naturale, salate de fructe , iaurt si smoothies TO GO!” poate juca un joc orientativ. Vorbind cu Andrei Grigore Bors, detinatorul conceptului, am reusit sa ne apropiem si sa intelegem de unde a pornit business-ul sau, care au fost dificultatile intampinate, cum le-a gestionat si ce planuri are pentru viitor.

I: Povesteste-ne ceva despre tine.

Andrei: Despre mine? Sunt Andrei, am 29 de ani, imi place mult natura, sa merg la munte. Imi plac sucurile si fructele – cred ca acesta e motivul pentru care am deschis Frescobar, pentru ca atunci cand eram mic adoram sucul de portocale.

I: Cum a inceput totul si cat a contat pasiunea pentru domeniu?

Andrei: Totul a inceput cand am terminat liceul, trebuia sa ma inscriu la facultate si nu aveam idee ce vreau sa fac. Atunci mi-am dat seama ca mi-ar placea sa am propriul meu business. Mama m-a sfatuit sa ma duc la Facultatea de Business zicand ca ”orice ai vrea sa faci, cand te hotarasti ce vrei sa faci, o sa te ajute”. Asa am ajuns la  Facultatea de Business. Intre timp ma tot gandeam ce mi-ar placea sa fac si la un moment dat, cand eram prin anul I, mama mea avea un spatiu in chirie prin centrul Clujului pe care nu il folosea –  initial a vrut sa faca un freshbar, dar apoi a renuntat la idee pentru ca si-a dat seama ca nu se putea ocupa de el si mi-a spus ca ori ma ocup eu si fac ceva din el, ori il da inapoi. Ideea de freshbar mi-a placut super mult, pentru ca nu voiam sa fac ceva ce exista peste tot in Cluj, voiam altceva, iar pe 1 octombrie 2013 am avut deja primul client si primul fresh vandut.

I: Mai tii minte procesul de deschidere al intreprinderii? Ce provocari ai avut si cum a decurs procesul din punct de vedere legislativ?

Andrei: SRL-ul l-am deschis in 2012. La inceput am avut niste probleme cu actele spatiului si dupa ce le-am rezolvat, am deschis firma. Habar nu aveam ce trebuie sa fac si de unde sa imi iau informatiile, asa ca am inceput sa bat pe la usi sa intreb cunoscuti, alti oameni, la Registrul Comertului. Atunci am invatat ca nu trebuie sa stii tot traseul, important e sa stii care e urmatorul pas – cand termini ce ai de facut, te duci si intrebi care e urmatorul si tot asa. Daca ar fi sa dau un sfat, ar fi ca lumea sa culeaga cat mai multe informatii. Nu trebuie sa le ai pe toate, dar trebuie sa te interesezi de autorizatii, de ce conditii trebuie sa indeplinesti, ca sa nu fii pus in situatia de a investi si a nu iti putea deschide firma. O alta varianta ar fi sa apelezi la firme specializate care sa se ocupe de partea legislativa. Este contracost, bineinteles, dar iti salveaza foarte mult timp.

I: Cum ai gestionat inceputul? Cat a durat pana sa ai profit din afacere?

Andrei: La inceput eu eram de toate. Primele 6 luni am fost singur si abia dupa aceea, mi-am permis sa angajez pe cineva. Firma a inceput sa fie profitabila, privind incasarile si costurile zilnice, dupa 4-5 luni, dar atunci au crescut si costurile pentru ca a trebuit sa angajez un coleg.

I: Ai avut momente in care ai vrut sa renunti?

Andrei: Cred ca toata lumea are momente de acestea sau cel putin te gandesti ”Ce ar fi daca?”, ”Cum ar fi daca?” sau ”Nu ar fi mai bine sa?”. Nu stii niciodata ce se intampla – te trezesti dimineata, te suna un client, prinzi un contract mare; dupa o ora te anunta altcineva ca si-a depus preavizul si ca trebuie sa plece sau iti vine un control. E un rollercoaster emotional, un maraton de gasit solutii.

I: Cum ramai motivat?

Andrei: Pe mine ma motiveaza faptul ca trebuie sa gasesc solutii, provocarea de a iesi  din situatii de criza. E solicitant, ma si enervez, dar imi place cand vad ca reusesc. Nu imi place monotonia, iar cand ai un business, este destul de greu sa te plictisesti.

I: Daca te-ai intoarce in timp cu experienta actuala, ce ai schimba?

Andrei: Multe. In primul rand as deschide firma mult mai repede, cam prin 2010. Sunt multe lucruri pe care nu le-am facut sau le-am facut mai tarziu pentru ca mi-a fost frica: frica de a mari preturile pentru ca poate pierd clientii, frica de a angaja personal pentru ca poate nu am cum sa il platesc. Uneori e bine sa mergi cu incredere – angajezi pe cineva, il platesti chiar daca ramai tu cu mai putin si dupa o sa te vezi dand din coate sa iti cresti business-ul.

I: Cum iti gestionezi timpul? Cum decurge o zi de a ta?

Andrei: Depinde de zi –  daca avem sau nu avem eveniment, o livrare mai speciala, dar in fiecare zi la 9:30 avem o livrare de care ma ocup eu. Dupa aceea ma duc la Frescobar-ul de pe Napoca sa vad cum functioneaza lucrurile, apoi vin la Frescobar-ul de pe Baritiu,  aici e biroul meu,  si ma ocup de partea administrativa, ma uit peste cifre sa vad daca suntem sub sau peste target, discut oferte si pastrez legatura cu clientii. Si acesta este un lucru pe care puteam sa il fac mai repede si ar fi fost mai produciv – sa mai angajez pe cineva la bar in locul meu si sa ma ocup doar de partea administrativa.

I: Vrei sa deschizi si un alt business?

Andrei: Idei mai am si unele vreau sa le pun in aplicare, altele mi-ar placea sa le puna altii in aplicare. Iar pe parte de Frescobar, vreau sa extind firma si sa mai deschid niste locatii sau chiar francize.

I: Unde iti vezi afacerea in 5 ani?

Andrei: Este o intrebare dificila pentru ca sunt 2 directii de dezvoltare a business-ului acesta si inca nu am ajuns la o decizie finala. Oricum, il vad dezvoltat pe parte de franciza, atat in Cluj, cat si in alte orase.

I: Ce recomanzi tinerilor la inceput de drum care vor sa isi deschida o microintreprindere?

Andrei: Sa nu isi mai puna singuri piedici. Multi dau vina sau pun responsabilitatea pe altcineva – pe bani, pe pile, pe noroc, pe mostenire, dar niciunul nu zice ”eu sunt responsabil”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *