Teambuilding-ul organizațional

Teambuilding-ul organizațional

Ce este teambuilding-ul?

În contextual actual se vorbeşte din ce în ce mai mult despre instabilitatea domeniului „administrării afacerilor”, care după cum ştim se află într-o continuă schimbare, despre importanţa resurselor şi despre faptul că acestea sunt limitate, aşa că este bine să profitaţi de fiecare avantaj competitiv care vă este la îndemână. În secolul XXI, majoritatea companiilor işi folosesc o mare parte din profit investind in teambuilding pentru a închega relaţiile dintre angajaţii săi. Căutând originile termenului teambuiding am dat peste următoarea definiţie:

Teambuildingul este activitatea desfăşurată de către o echipă având ca obiectiv îmbunătaţirea performanţelor membrilor acestei echipe, pornind de la counicare şi colaborare. Deci ceea ce vrea să zică acestă definiţie este că, elementele care stau la baza unei echipe reuşite, stă comunicarea, aspect întărit şi de către scriitorul Paul Watylawick, celebru pentru citatul: Unul nu poate comunica ” . Prin acest citat vrea să ne spună că comunicarea are loc mereu şi că nu funcţionăm ca indivizi fără comunicare, motiv pentru care consider aceasta are aplicabilitate şi in cazul închegării unei echipe. Astfel am început căutările…

Pentru început, atenţia mi-a fost atrasă de Bruce Wayne Tuckman – un cercetător american – care a elaborat, analizând dinamica grupului, un model al evoluţiei acestuia. Astfel, Tuckman descoperă, patru etape dinstincte unele de altele: formarea, furtuna, normarea şi performaţa. Pe care le-a făcut cunoscute pentru prima dată, omenirii întregi, în anul 1965 şi pe care le consideră fundamentale pentru a ajunge la performanţă. Ulterior, în anul 1977, celebrul cercetător a colaborat cu Mary Ann Jensen pentru a perfecţiona modelul. Din colaborarea celor doi apare a cincea şi ultima etapă a unui grup, anume, destrămarea.

Vreau să vă mărturisesc că acest model mi se pare de-a dreptul fascinant, pentru că se aplică oricărui tip de grup, indiferent de numărul membrilor implicaţi, vârsta acestora, componenţa grupului, sarcinile pe care le au de îndeplinit. Dacă ar fii să facem o comparaţie, putem afirma că acest model se comportă ca o lege fizică universal valabilă.

Etapele unui grup

Prima etapă: Formarea. „Unde-i unul, nu-i putere, unde-s doi puterea creşte”

Deşi de foarte multe ori este insesizabilă, ea urmându-şi cursul normal şi natural, formarea, este una dintre cele mai importante faze prin care trebuie să treacă un grup, deoarece în această etapă se pun bazele viitoarei echipe. În timp ce  pe o bază sănătoasă echipa va putea clădi, în acelaşi timp pe o bază şubredă doar se vor irosi resursele. De asemenea, în această etapă, membrii grupului încep să se cunoască mai bine între ei, învaţă să comunice, să colaboreze, descoperă importanţa şi beneficiile lucrului în echipă, leagă relaţii de prietenie.

Ceea ce este sigur, dacă ar fii să analizăm limbajul indivizilor observaţi, acesta are un aer formal, nelipsit de politeţuri şi atent. Atmosfera este constructivă, majoritatea oamenilor fiind ocupaţi cu testarea terenului. Cu precădere, în formare, leader-ul sau manager-ul este cel care imprimă o anumită viteză şi direcţie grupului, clarifică obiectivele şi scopul, îi organizează, deoarece ei sunt lipsiţi de experienţă, motiv şi pentru care, la început, sarcinile pe care tebuie să le îndeplinească împreună ar fii ideal să fie mai puţine.

Putem afirma cu vehemenţă că primul pas este finalizat. Felicitări, acum v-aţi ales cu o echipă!

A doua etapă: Furtuna. Politicos, nepoliticos…eu iau.

În această etapă, numită furtună, este nevoie de un efort suplimentar atât din partea echipei căt şi din partea leader-ului, deoarece exista un motiv pentru care a primit această denumire, tocmai pentru că este faza în care are loc marea bătalie a orgolilor. Deoarece este etapa în care apar cele mai multe situaţii conflictuale generate de diferenţele de personalitate sau pregătire, este recomandat ca ambele capete  să se înarmeze cu foarte multă răbdare, vor avea nevoie. În plus, datorită părerilor pro şi contra asupra solvaţionării anumitor probleme, există posibilitate depăşirii termenelor limită, progresul să fie nesemnificativ, îngreunat sau inexistent, cee ce facilitează aparţia frustrărilor.. În altă ordine de idei, în furtună,  membrii echipei trebuie să inveţe cum să gestioneze anumite conflicte şi cum să-şi îmbunătăţească abilităţile de negociere, pentru a finaliza sarcinile primite. De obicei, este cea mai dificilă etapă, marcată de urcâşuri şi coborâşuri, care poate avea consecinţe neaşteptate, timpul necesar parcurgerii ei, variază de la  câteva săptămâni la câteva luni, chiar sunt situaţii în care unele echipe nu o depăşesc niciodată.

Etapa a treia: Normarea. Regulile sunt făcute să fie încălcate? ”

Dacă treceţi de furtună, sunteţi pe drumulcel bun, pentru că în această etapă  conflictele sunt rezolvate, membrii echipei dumneavoastră încep să aibă incredere unii în alţii, devin mai motivaţi, sunt dispuşi să o i-a de la capăt. Un nou început pentru toţi,  în care neântelegerile sunt uitate,  tensiunile sunt lăsate deoparte,  indivizii devin conştienţi atât de plusurile cât şi de minusurile fiecăruia, dar acceptă asta şi se focusează fiecare pe ce are are de făcut. Cel mai important lucru în acestă fază este reprezentat de apariţia primelor reguli de funcţionare şi primele metode de lucru,  pe care se obligă fiecare individual să le respecte. În plus, ceea ce îl implică direct şi pe antreprenor, apare progresul, rezultatul colaborării echipei. Putem spune că, normarea, este o continuă etapă de învăţare şi evoluţie, o etapă în care se modeleză unii pe alţii, ,ceea ce reprezintă un mare plus atât pentru echipă, cât şi pentru fiecare individ.

Etapa a patra: Performanţa. „ Unul pentru toţi şi toţi pentru unul.

Având în vedere prin câte au trecut împreună, aceştia în sfârşit au învăţat să lucreze ca un întreg. Putea spune că aceasta este etapa de maturitate, singura despre care putem afirma că eficienţa a atins punctul său maxim. Este etapa în care membrii echipei  cunosc foarte bine rolul pe care le joacă, limitele, în acelaşi timp realizează necesitatea lucrului în echipă, faptul că lucrurile se pot realiza mult mai uşor la comun, decât individual şi care este caracterizat prin următoarele cuvinte: încredere, sprijin, scop comun şi productivitate. Incă un mic amănunt pe care l-aş avea de adăugat aici, pe lângă faptul că studiile recente de specialitate ne spun că sunt foarte puţine echipe care ajung în această etapă, ceea ce este destul de îngrijorător, este că oricât de frumos ar fii în etapa de performanţă de fiecare dată când ne pleacă un om din echipă sau este recrutat un altul, aceasta este obligată să revină la etapa de formare şi să parcurgă din nou toate etapele. Bieînţeles că de data aceasta procesul nu ar trebui să fie atât de anevoios, dar aceste aspecte variază de la caz la caz.

Etapa a cincea: Destrămarea. „ Adio pentru totdeauna !

Ştiu că de foarte multe ori ne este greu să spunem adio, însă această etapă, face excepţie de la regulă. Fiind ultima etapă, aici echipa incepe să se destrame, să-ţi ia rămas bun, nu înainte să  finalizeze activităţile ce le aveau de făcut, acestea reprezentând unicul lor scop. A se face distincţia, precizez că această etapă este folosită în deosebi de către echipele care sunt formate doar pentru un proiect anume, find obligate să capituleze, altfel ar putea continua etapa a patra la nesfârţit.

Prin scrierea acestui articol mi-am propus să evidenţiez, în primul rând, importanţa formării şi închegării unei echipe, lucru pe care îl puteţi realiza încă de la începutul drumului ales. Şi în al doilea rând mi-am dorit să aduc în prim-plan, un punct de vedere diferirt, care permite o înţelegere mai cuprinzătoare a realităţii pe care o trăim zi de zi,  pentru că până la urmă performanţa echipei poate devenii un avantaj competitiv.

Mult succes !

Bibliografie:

  • Tuckman, B.W., Development sequence in small groups, Psychological Bulletin, 63, 1965, pp.384-399
  • Peter Moxon, Building a better team: a handbook for managers and facilitators, pp.3-14

Descriere de la Patricia

Patricia Ember

copywriter

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *