Un altfel de antreprenoriat

Un altfel de antreprenoriat

Antreprenoriatul nu este doar despre bani

În lumea afacerilor, mulți oameni nu știu care este anumitul motiv pentru care fac ceea ce fac. Ei tind să îi imite pe alții, să se conducă după trenduri sau să urmeze căile deja existente fără să și-o formeze pe a lor proprie. Mai mult de atât, oamenii petrec ani de zile urmărind ceva doar pentru că au fost convinși de societate că trebuie să își dorească acel lucru, nerealizând că acesta nu îi va face neapărat fericiți. 

E trist să ajungi la sfârșitul vieții tale, când îți vei epuiza singura ta șansă de a trăi pe acest pământ minunat, regretând că ai ales să alergi după bani în schimbul viselor mari. Vestea bună e că poți alege acum să fii unic și valoros. Poți alege acum să construiești o afacere care să aducă sens, nu doar bani.  

Majoritatea oamenilor cred că o revoluție presupune provocări mari, explozii și vărsare de sânge. Dar dacă crezi că iubirea adevărată arată ca Romeo și Julieta, vei rata o relație minunată care se dezvoltă mai încet. Dacă crezi că scopul vieții tale trebuie să te lovească ca un fulger, vei trece cu vederea micile lucruri cotidiene care te fascinează. Dacă crezi că o revoluție trebuie să se simtă ca un război, vei trece cu vederea importanța de a servi pur și simplu oamenii cât de bine poți. Când vei ști că faci sau urmează să faci ceva măreț, nu se va simți ca o revoluție. Vei simți doar că ești diferit, că faci lucrurile diferit. 

Cei mai buni performeri în viață își petrec timpul concentrați mai degrabă pe crearea și construirea unei valori decât pe cum să faci bani. Ei caută modalități de a-i împlini pe ceilalți și trăiesc pentru a le îmbunătăți viețile celor ce fac afaceri cu ei. Se scot pe sine din ecuație și, din multe puncte de vedere, își trăiesc viețile pentru alții. Ironia face ca ei să devină cei mai bogați și mai plini de succes.

Foarte multe afaceri din ziua de azi sunt concepute greșit deoarece sunt centrate doar pe maximizarea profiturilor. Obiectivul fundamental al unei afaceri ar trebui să fie de a-i ajuta pe clienții săi să descopere mai mult sens, bucurie și succes în viețile lor, prin produsele și serviciile pe care le oferă. Sigur, este foarte important să faci bani, dar acest aspect nu ar trebui să fie motorul principal, mai ales dacă îți dorești să ai un succes cu adevărat durabil. Companiile bune se concentrează numai și numai pe profit, dar companiile de excepție se concentrează pe un scop mai   înalt – acela de a crea rezultate excelente pentru clienții lor și de a modifica pozitiv viețile acestora.

apple-business-fruit-local-95425

Axează-te pe client

Dacă încă nu ai o viziune măreață sau un plan foarte ingenios, nu te simți prost, nu ai nevoie neapărat de ele pentru a începe. De ce ai neapărat nevoie, în schimb, este să fii focusat pe ajutorarea oamenilor azi. Nu urma o oportunitate de business doar pentru profitul tău ci încercă să identifici și să urmezi oportunitățile de a răspunde la soluționarea nevoilor celorlalți. 

Pentru a reuși în lumea afacerilor, trebuie să îți pese de clienții tăi mai mult decât de tine însuți. E ca și în poveștile cu supereroi în care aceștia trebuie să fie pregătiți să moară ca să salveze lumea. Compania ta, la fel, ar trebui să fie gata să moară pentru clienții săi, deoarece dacă nu există clienți, atunci nu poate exista nici ea. Nicio afacere nu poate deveni sustenabilă și profitabilă dacă nu se va axa în mod obsesiv pe clienții săi. Înțelegerea clară a acestei concluzii trebuie să stea la baza tuturor ideilor și acțiunilor tale în procesul dezvoltării afacerii pe care ți-o dorești. 

Dacă îți vei îndrepta atenția în întregime spre satisfacerea clienților, succesul nu va întârzia să apară. Desigur, acest fapt nu poate fi o certitudine. Singurul lucru cert este acela că succesul tău nu se poate baza, nici într-un caz, pe nemulțumirea clienților. Deja știi asta, deoarece ca și client, ai avut parte de tot felul de servicii, de la unele excelente la altele care lasă de dorit. Vei reveni mereu acolo unde ai rămas satisfăcut de modul în care ai fost deservit și niciodată nu vei reveni acolo unde nu ai fost tratat cum se cuvine. Despre ambele experiențe, cel mai probabil, le vei povesti și prietenilor tăi, iar acest lucru, cum îți dai bine seama, poate, fie să crească, fie să îngroape o afacere. Astfel, prin modul în care alegi să îți tratezi clienții, alegi și ce fel de povești vor auzi oamenii despre tine.

Niciodată nu uita că absolut tot ce faci ar trebui să fie pentru clienții tăi. Ia fiecare decizie – chiar dacă e o decizie despre extinderea afacerii tale, creșterea capitalului sau promovarea unui angajat – în concordanță cu ce e mai bine pentru clienți. Dacă nu ești sigur despre ce ar trebui să prioritizezi, doar întreabă-ți clienții: “Cum te pot ajuta cel mai bine?”. După asta, concentrează-te pe satisfacerea solicitărilor primite. Fascinează-i, iar ei vor spune tuturor despre asta. 

adult-architecture-backpack-backpacker-346815

Pașii necesari pentru construirea unei companii axate pe client:

  1. Stabilește-ți viziunea. Elaborează un set de reguli, stabilite în scris, care va determina evoluția viitoare a comportamentului și atitudinilor companiei tale centrate pe client.
  2. Creează un sistem care să monitorizeze reclamațiile clienților, să analizeze motivele pentru care anumite produse au fost returnate și să efectueze sondaje de opinii în rândul clienților.
  3. Solicită idei de îmbunătățiri. Clienții tăi știu cel mai bine ce vor de la tine, așa că nu ezita să le ceri părerea.
  4. Asigură-te că toți membrii companiei tale înțeleg importanța culturii axate pe client și contribuie la promovarea acesteia prin fiecare acțiune întreprinsă. 
  5. Recompensează tratarea excepțională a clienților în rândul angajaților tăi.
  6. Dă un exemplu pozitiv.
  7. Nu accepta nimic mai puțin decât viziunea inițială.

Eu te îndemn să aplici cu încredere acești pași în afacerea pe care o ai sau pe care urmează să o construiești și să dezvolți prin ei o cultură centrată pe client care să te conducă către succesul pe care ți-l dorești.

Trebuie să realizezi, însă, că nu îi poți mulțumi pe toți, așa că învață să excluzi unii oameni. Interacțiunea dintre client și companie este o stradă cu două sensuri. Trebuie să faci tot ce îți stă în putere pentru a dezvolta o relație bună cu clienții tăi, dar numai cu cei potriviți. Când îți construiești afacerea astfel încât aceasta să servească mii de clienți, nu ai de ce să te preocupi dacă unul dintre ei pleacă sau are unele cerințe speciale care te pun într-o situație dificilă. Dacă marea parte a clienților tăi iubesc ceea ce faci și doar unul dintre ei nu o face, poți pur și simplu să îi spui la revedere și să-i urezi toate cele bune, fără resentimente. 

Și în final, cel mai important lucru de care trebuie să ții cont este că adevăratul sens în a face ceva este să fii fericit, așa că fă doar lucruri care te fac fericit. Niciodată să nu uiți de ce faci ceea ce faci cu adevărat. Ajuți oamenii prin ceea ce faci? Clienții tăi sunt fericiți? Tu ești fericit? Afacerea ta este profitabilă? Nu este asta oare de ajuns?

Îți doresc curaj pentru a fi persoana aceea ciudată care face lucrurile diferit și dorință pentru a crea valoare și a deveni valoros!

P.S. Începe chiar de azi să ajuți oamenii din jurul tău. 

Bibliografie:

  1. Gordon, M., 2012, Antreprenoriatul, București: Curtea Veche Publishing, pp. 281-282.
  2. Sharma, R., 2013, Sfântul, surferul și CEO-ul: o poveste remarcabilă despre viața pe care inima ta și-o dorește, București: Livingstone, pp. 190-195. 

Dacă am o grădină și o bibliotecă, am tot de ce am nevoie. De asemenea, cred în puterea gândurilor pozitive și în infinitatea potențialului uman. Îmi mai place să cred că într-o zi voi ajunge să schimb lumea. Sau poate fac asta deja prin încercarea mea de a inspira oamenii să facă mai mult, să fie mai mult.

Daniela Spînu

copywriter

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *